Skip to main content
16 Aug 2019

HOE KUNT U DIRECTE HOTELRESERVERINGEN STIMULEREN MET BEHULP VAN SOCIALE MEDIA

HOE KUNT U DIRECTE HOTELRESERVERINGEN STIMULEREN MET BEHULP VAN SOCIALE MEDIA
LOOPT UW HOTEL DIRECTE BOEKINGEN VIA SOCIALE MEDIA MIS?

We leven in een technische wereld waarin mensen meer tijd dan ooit besteden aan het online zoeken van hun volgende reisbestemming. In slechts een paar klikken kunnen ze uw website bezoeken, onafhankelijke beoordelingen lezen en uw hotel vergelijken met een tiental concurrenten.

Ook sociale media spelen een grote rol in het vakantieonderzoek. Potentiële klanten verwachten dat uw hotel actief is op hun favoriete sociale media platformen. En wat ze zien als ze op uw pagina komen, kan hun beslissing om een boeking te maken sterk beïnvloeden.

In deze handleiding bestuderen we hoe u via sociale media rechtstreekse hotelreserveringen kunt laten stijgen. We zullen ook een aantal tips delen over hoe je het meeste uit sociale media kunt halen om de bekendheid uw hotel te vergroten.

using social media to drive bookings

KIES DE JUISTE SOCIALE MEDIAPLATFORMEN VOOR UW HOTEL

Er zijn tientallen sociale media platformen om uit te kiezen, maar ze zijn niet allemaal ideaal om uw hotel te promoten. Hier is een overzicht van sociale media platformen waar u zich het best op kunt richten.

FACEBOOK

Met 2,41 miljard actieve gebruikers wereldwijd is Facebook het grootste sociale media netwerk ter wereld. Het is ook het beste sociale platform voor het bevorderen van authentieke en betekenisvolle gesprekken.

Hier kan in de hotelbranche goed gebruik van gemaakt worden om gasten te stimuleren om uw hotel te taggen en te delen in hun vakantiefoto's en -video's.

Het nadeel van Facebook gebruiken is de recente Family and Friends Update. Deze update beperkt het bereik van zakelijke pagina's in de nieuwsfeeds van gebruikers. Je kunt dit echter omzeilen door gebruik te maken van Facebook ’s reclamefuncties.

TWITTER

Twitter is geweldig om mensen op de hoogte te houden van speciale aanbiedingen en promoties. Je kunt Twitter ook gebruiken om in contact te komen met potentiële klanten die al deelnemen aan populaire discussies. De hashtag #hotelrecommendations onthult bijvoorbeeld honderden mensen die op zoek zijn naar suggesties voor een hotel voor hun volgende vakantie.

Je kunt Twitter ook gebruiken om uw bestaande gasten te volgen. Zo blijf je in contact met hen en stimuleer je herhalingsbezoeken of persoonlijke aanbevelingen. Ook maakt Twitter het erg makkelijk om verbinding te maken met de bredere gemeenschap van hoteleigenaren zodat je een naam voor jezelf kunt opbouwen.

INSTAGRAM

Als jouw hotel veel professionele foto's en video's heeft, dan is Instagram de ideale plek om ze te posten. Je kunt jouw inhoud ook naar een hoger niveau brengen door foto's en video's te koppelen aan populaire hashtags. Dit zal potentiële klanten in staat stellen om uw hotel te ontdekken in de feeds van deze hashtags.

Het enige nadeel van Instagram is dat je geen aanklikbare links in je foto- en videobeschrijvingen kunt plaatsen. Je kunt echter wel een link naar jouw hotel plaatsen in je Instagram bio. Vergeet niet om mensen aan die link te herinneren bij het schrijven van beschrijvingen voor elke nieuwe post.

PINTEREST

Pinterest is erg populair bij mensen die op zoek zijn naar onderwerpen als bruiloften, vakanties en reizen. Dit geeft jou een geweldige kans om uw hotel en diensten te promoten met behulp van in het oog springend beeldmateriaal via Pinterest boards.

Je kunt het meeste uit Pinterest te halen door borden met een specifiek onderwerp te creëren. Stel jouw hotel ligt in de buurt van een strand, dan kun je misschien een bord met de titel "Stand Vakantie Hotels" maken. Hetzelfde geldt voor onderwerpen die te maken hebben met bruiloften en reisinspiratie.

YOUTUBE

Als je veel reguliere video-inhoud produceert, dan is YouTube het ideale platform om deze te delen. Vergeet niet om tijd te investeren in het schrijven van gedetailleerde videobeschrijvingen (inclusief tags) om de zoekmachines aan te moedigen jouw video’s boven te laten komen bij zoekresultaten.

Houd er rekening mee dat Facebook het bereik van alle YouTube-video's die je deelt actief zal beperken. Dus als je jouw video's via Facebook wilt delen, kun je het beste een kopie van de video rechtstreeks naar Facebook uploaden.

GEBRUIK BEELDMATERIAAL OM REISINSPIRATIE OP TE WEKKEN

Mensen verwerken beelden tot 60.000 keer sneller dan geschreven tekst. Daarom presteert een foto van een prachtig hotel naast een kristalheldere oceaan elke keer beter dan het beste verkooppraatje.

Maar de emoties van mensen spelen vaak ook een grote rol wanneer de een reservering doen die ze vervolgens rechtvaardigen met behulp van hun intelligentie. Zorg er dus voor dat het eerder genoemde verkooppraatje onder die perfecte foto zit om de deal te sluiten als de klant op zoek gaat naar meer informatie.

PROMOTIEAANBIEDINGEN VOOR UW HOTEL MAKEN EN DELEN

Als je hotelkortingen en speciale aanbiedingen aanbiedt, dan is sociale media een geweldige manier om ze te delen. Twitter werkt hier bijzonder goed voor vanwege de speciale relatie die ze hebben met Google. Zo kan elke tweet binnen enkele minuten na plaatsing in de zoekindex van Google verschijnen.

Je kunt ook gebruik maken van platforms zoals Facebook om competities te promoten. Een eenvoudige advertentie waarin je mensen vraagt om uw pagina leuk te vinden en te delen, kan direct worden gepromoot bij mensen die jou op dit moment niet volgen. Dit kan leiden tot een grote toename van volgers en blootstelling van jouw pagina.

GEBRUIK SOCIALE MEDIA VOOR COMMUNICATIE MET KLANTEN

Niet elke klant heeft zin om te bellen of een uitgebreid formulier op jouw website in te vullen. Dus waarom zou je het niet makkelijker maken voor hen om contact met jou op te nemen via hun favoriete sociale media platform? Dit respect voor de keuzes van jouw klanten zal veel bijdragen bij het opbouwen van een relatie.

Je moet ook de tijd nemen om te reageren op opmerkingen die klanten achterlaten op jouw sociale kanalen. Dit zal anderen ook weer aanmoedigen om met je contact op te zoeken. Het verhoogt ook de engagement van jouw sociale mediapagina's, wat kan leiden tot nog meer bekendheid van jouw hotel.

Wees ook niet bang om humor te gebruiken in jouw communicatie. Mensen komen liever in contact met mensen dan met gezichtsloze bedrijven. Dus als je jouw hotelmerk een gezicht kunt geven net zoals andere succesvolle merken hebben gedaan, zult u een veel betere relatie met potentiële klanten kunnen realiseren.

REAGEER OP JOUW HOTELBEOORDELINGEN

Als het mogelijk is, moet u altijd reageren op beoordelingen - vooral de negatieve. Dit geldt zowel voor de officiële recensies die men op jouw Facebook-tabblad heeft achtergelaten, als voor recensies die elders op je sociale kanalen zijn achtergelaten.

Beoordelingen zijn jouw manier om te meten hoe goed je het als hotelmerk doet. Als je het goed doet, dan verdien je een schouderklopje. Maar als de negatieve recensies zich opstapelen, dan moet je actie ondernemen.

Hoe je op reviews (goed en slecht) reageert, zal invloed hebben op hoe potentiële klanten jou ervaren. Dus als je het goed doet, is het mogelijk om een negatieve recensie om te zetten in een goede reden voor iemand om te overwegen een boeking te plaatsen.

DE BELANGRIJKSTE BOODSCHAP

Sociale media blijven een grote rol spelen in onze levens. Dus als je er nog niet goed gebruik van maakt, loop je het risico om achter te blijven. Gelukkig is het nog niet te laat om de bovenstaande tips te volgen en sociale media in jouw voordeel te gebruiken.

We weten allemaal dat de wereld van communicatie zich snel ontwikkelt, dus neem deel aan onze sessie 'Social Media 2020' op de Independent Hotel Show London van dit jaar om te ontdekken wat je moet weten om jouw sociale media impactvol en economisch te maken in het komende jaar. Met tal van voorbeelden van beste aanpakken, bezoek ons op dinsdag 15 oktober om je te verdiepen in chatbots, verhalen en het laatste advies over influencers!

View all News Hub
Loading

THE 2024 EDITION WAS PROUDLY SUPPORTED BY

RECOMMENDED BUSINESS PARTNERS


 

DESIGN PARTNERS


 

COMMUNITY PARTNERS

HEADLINE MEDIA PARTNER

ENTREE

MEDIA PARTNERS

EXPERIENCE PARTNERS