De sociale ruimtes van uw hotel kunnen extra geld opleverenCoworking Zetter Resize

Hotels zijn tegenwoordig veel meer dan enkel een plek om te slapen. Ze huisvesten ook verschillende sociale ruimtes.

Jane Conroy, de hotelredacteur van The Daily Telegraph, gebruikt voor het eerst de term ‘‘Slashy hotel’: "We kennen al het café/hotel en het hotel/galerie en vorig jaar verwelkomden we het hotel/parfumerie." "De Franse parfumeur Lola James Harper gaat in Parijs een hotel openen", schrijft Conroy alvorens ze tevens voorbeelden aanhaalt zoals The Line DC in Washington, een hotel/radiostation, en The Guardian Art Centre in Peking, een hotel/veilinghuis.

Onafhankelijke hoteliers kunnen misschien niet allemaal hun zaak uitbreiden met een veilinghuis, maar ze kunnen wel enthousiast worden over nieuwe plannen om zowel gasten als lokale klanten aan te trekken.

Bovendien worden hotels plotseling een van de opvallende, openbare ruimtes in onze binnensteden en in onze gemeenschappen omwille van het einde van de traditionele detailhandel en de daling van het drankgebruik in cafés. Het sociale centrum van een buurt worden is een boeiende uitdaging die onze sector zeker moet aangaan. Vooral omdat hotels op die manier de strijd kunnen aangaan met Airbnb, het bedrijf dat deels zo populair is omdat het een 'poort biedt naar authentieke, lokale ervaringen'.

"Vroeger frustreerde me dit", vertelt vernieuwer in de horeca, Ian Schrager, aan Skift tijdens een interview ter promotie van zijn hotel Public in New York (dat in het trotse bezit is van vijf eet- en drinkgelegenheden, waaronder een panoramische bar op het dak en een multifunctionele ruimte genaamd Public Arts, waar je kunt deelnemen aan voorstellingen, tentoonstellingen of de hele nacht kunt dansen). Schrager voegt hieraan toe: "Maar hoe wil je met Airbnb concurreren? Vergeet lobbyen om de wetgeving te veranderen. Waarom kom je niet met iets dat Airbnb niet kan bieden, zoals een grote sociale en gemeenschappelijke ruimte? Waarom geen hotel dat de stad waarin het zich bevindt, op de voorgrond zet."

Hij legt verder uit dat Public een "microkosmos is van het beste dat New York te bieden heeft", misschien zelfs zoals de 'multifunctionele ruimtes' van hotels in Las Vegas – de originele slashies – die een gekunstelde versie van Sin City bieden binnen hun eigen muren. 

Aan de overkant van de oceaan brengt de Principal-keten in het VK historische hotels opnieuw tot leven voor een nieuwe generatie. In het kader van hun 'multifunctionele' strategie worden 'destination restaurants' binnen in de inspirerende architectuur van de hotels geplaatst om zo mensen van verder weg te lokken. Brand Director Simon Willis zegt hier het volgende over: "De ruimtes moeten flexibel zijn, mensen moeten ze op verschillende manieren kunnen gebruiken – en er geld in kunnen uitgeven. Het draait om gastvrijheid. Sommige hotels zijn afgesloten van de buurt om hen heen. We willen de deur openzetten en de buren uitnodigen om binnen te komen."Mini cinema at The Principal

Het slimme idee van Willis maakt ook gebruik van de buurt. Gerenommeerde restauranthouders uit de buurt worden uitgenodigd om een belangrijke rol te spelen bij het eten en drinken dat wordt aangeboden. In Edinburgh wordt het Baba Ganoush-restaurant van Principal gerund door het team achter het alom geprezen Ox and Finch in Glasgow. En in Manchester is het Refuge -restaurant van Principal het nieuwste project van het team achter Volta, twee voormalige clubpromotors die de restaurantwereld van de stad op zijn kop zetten door zich te laten inspireren door hun thuisstad (in plaats van Londen te gebruiken als inspiratie).

"We spraken met Luke Cowdrey van Volta, dachten aan alle soorten groepen in Manchester, en stelden ons een plek voor waar ze samen konden komen", aldus Willis. "We hadden een hotel, een groot Victoriaans exemplaar. Het was succesvol, maar straalde geen warmte uit. Wij vinden de jongens van Volta fantastisch, dus door met hen samen te werken konden we de liefde voor het vak delen.

Willis geeft echter toe dat er ook uitdagingen kunnen zijn. "Er moet rekening worden gehouden met een aantal dingen. Zo moeten hotels bijvoorbeeld altijd een ontbijtruimte kunnen bieden. En er worden bepaalde gedragsnormen verwacht in een hotellobby. Je kunt het juiste gedrag aanmoedigen; het is waarschijnlijk een vrij langzaam proces, maar het gaat erom dat je bepaalde basisregels hebt en dat je je concentreert op wat je probeert te bereiken."

Laptops in de lobby

Overdag is het stimuleren van een 'coworking'-stijl waar zakenmensen werken en elkaar ontmoeten – en natuurlijk proeven van het eten en drinken – een andere manier om te profiteren van je eigen ruimte en de wens van de klant om een gemeenschap te vormen.

En dit geldt zelfs als ze niet veel geld uitgeven. "Een kamer met mensen erin is beter dan een kamer zonder mensen erin", aldus Willis. "Vroeger haatten wij, als hoteliers, het wanneer mensen met hun koffiebekers van Starbucks binnenkwamen. Nu begrijpen we dat we mensen koffie moeten aanbieden."

Central Working is een baanbrekend coworking-bedrijf dat actief samenwerkt met hotels, waaronder MyHotels Bloomsbury en The Zetter. (Het laatste benoemde zich tot 'Club Zetter powered by Central Working'. De leden van Central Working krijgen toegang tot de lobby waar de laptop- en espresso-levensstijl wordt aangemoedigd.) Misschien omdat de CEO van Central Working, Grant Powell, een achtergrond heeft in luxehotels.

"Coworking en hotels liggen op één lijn", zegt hij. "Ja, je moet een goede ondernemer zijn. Maar het is een prachtige samenwerking en we doen het al een aantal jaren met succes. Bij de meeste hotels vormen hun ruimtes een uitdaging – ze hebben misschien een conferentiezaal die tegenwoordig niet meer zoveel wordt gebruikt als voorheen. Coworking kan die ruimte 24 uur per dag nieuw leven inblazen met een nieuwe instroom naar eten en drinken."

De afhaalmaaltijden

We moedigen de professionals in de horeca aan om waar mogelijk samen te werken, bijvoorbeeld door onderdak te bieden aan pop-ups van lokale handelaren in plaats van zelf een eigen winkel te runnen. Vergeet niet dat je op de eerste plaats een hotel bent en dus geassocieerd wordt met kwaliteit!

En sta ook stil bij de menselijke kant. Onze menselijke behoefte om samen te zijn is de drijfveer achter de trend. Dit helpt je om authentiek te blijven en je te richten op projecten waarvoor je een passie hebt of die geïnspireerd zijn door de omgeving.

Dit artikel werd eerst gepubliceerd in het Engels voor Independent Hotel Show London. Het originele artikel kunt u hier lezen.

Back to news